środa, 2 kwietnia 2014

Zespół nie może przysłonić potrzeb indywidualnego ucznia

I Ogólnopolska Konferencja Naukowa ''Uczeń z wadą wymowy w szkole ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej w kontekście ministerialnej polityki państwa dotyczącej ucznia niepełnosprawnego''. Brzmi poważnie. I temat jest poważny. W dodatku... bliższy nam, niż nam się wydaje. Dzieci z wadami wymowy różnego stopnia są wśród nas i bardzo ważne jest, by na drodze edukacji zapewnić im jak najlepsze funkcjonowanie w społeczeństwie.
Zespół nie może przysłonić potrzeb indywidualnego ucznia
fot: (indi)
- Bardzo państwu dziękuję, że pojęliście państwo ten temat. Jest to szczególnie ważne w kontekście rozpoczęcia wczesnej edukacji. My dzisiaj walczymy o to, żeby każde dziecko mogło rozpoczynać edukację przedszkolną w wieku 3 lat. Postęp w edukacji przedszkolnej jest bardzo duży, co daje szansę na to, że małe dziecko, które rozpoczyna edukację może być szybko zdiagnozowane i można mu pomóc również w obszarze związanym z wadami wymowy. A wiemy, że wczesna interwencja jest najważniejsza. To oczywiście powoduje potrzeby zatrudniania logopedów w placówkach oświatowych. Obserwujemy coraz więcej etatów w przedszkolach i w szkołach podstawowych. Chodzi o to, by logopedzi pracujący w przedszkolach i szkołach specjalnych potrafili szybko i skutecznie zdiagnozować, więc ta praktyczna część konferencji jest tutaj bardzo ważna – mówiła podczas uroczystej inauguracji konferencji minister edukacji Krystyna Szumilas.

Patrząc na klasę musimy widzieć pojedynczych uczniów. To nie może być tak, że klasa jest pewnym zbiorowiskiem, z którym pracujemy jako zespołem. Stąd nacisk na indywidualizację. Oczywiście klasa jest zespołem i ten zespół musimy tworzyć, ale nie może zespół przysłonić nam potrzeb konkretnego indywidualnego ucznia – podkreślała Krystyna Szumilas wyrażając nadzieję, że nauczyciele na konferencji będą rozmawiać m. in. o tym, jak praktycznie pomóc nauczycielom w procesie prowadzenia indywidualizacji kształcenia.

Konferencję 1 kwietnia w auli Wydziału Zamiejscowego w Cieszynie Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej zorganizowała wyżej wymieniona uczelnia wspólnie z Zespołem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie oraz Zespołem Placówek Szkolno-Wychowawczo-Rewalidacyjnych w Cieszynie.

Starosta Jerzy Nogowczyk przyznał, że umiejętność mówienia jest podstawową i szkoda by było, gdyby w dzieciństwie została zaniechana, żeby młode osoby się zniechęciły i ograniczyły ten kapitał społeczny, który wspólnie razem tworzymy. – Życząc państwu owocnych obrad wyjątkowo dobrze będzie użyć słów, „aby język giętki powiedział wszystko, co pomyśli głowa” i abyście wszyscy w czasie dzisiejszych obrad „odpowiednie dali rzeczy słowa” – mówił witając prelegentów i słuchaczy Jerzy Nogowczyk.

Uczestników konferencji przywitali także inni samorządowcy. Na sali nie zabrakło Burmistrza Cieszyna Mieczysława Szczurka, poseł Aleksandry Trybuś czy przewodniczącego Rady Powiatu Cieszyńskiego Stanisława Kubicjusa.

Przechodząc do prowadzenia merytorycznej części konferencji Dyrektor Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie Lucyna Legierska przywitała zebranych językiem migowym. – Przywitam się w sposób niekonwencjonalny, aczkolwiek tożsamy dla naszej pracy nauczyciela XXI wieku. Nauczyciel XXI wieku to ten, który posiada szeroką wiedzę i odpowiada na potrzeby wszystkich uczniów – mówiła Lucyna Legierska wprowadzając w problematykę kształcenia ucznia niepełnosprawnego z wadą wymowy w szkole ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej. Przyznała także, że nasze dzieci w cyfrowym społeczeństwie mają zupełnie inne połączenia neuronalne niż dzieci, którymi my byliśmy. – W związku z tym to jest wyzwanie dla nauczyciela dzisiejszych czasów – dodała.

Pierwszym prelegentem był…. Aktor. Mgr Edwin Bażański, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu na początku swej kariery był mimem, później zatęsknił za słowem, rozpoczął pracę z mediami. Został wykładowcą przedmiotów emisja głosu i kultura żywego słowa na wyższej uczelni, by na koniec zająć się, i to w ramach wolontariatu, prowadzeniem zajęć z młodzieżą niepełnosprawną, z zaburzeniami umysłowymi. Po jego przemówieniu pełnym praktycznych przykładów zilustrowanych krótkimi filmikami obrazującymi jego pracę z dziećmi upośledzonymi przyszedł czas na kolejne ciekawe i wartościowe referaty, m. in. na takie tematy, jak: problemy dziecka jąkającego, wada wymowy u dziecka z opóźnionym rozwojem mowy, problemy dziecka niepełnosprawnego z afazją motoryczną, wskazania do pracy w zakresie narządów mowy, zagadnienia profilaktyki wad wymowy, wpływ wad wymowy na niepowodzenia szkolne, uczeń z dysleksją, interwencja nauczyciela, wada wymowy u dziecka z autyzmem.

(indi) 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz