poniedziałek, 5 maja 2014

Stres przed maturą

Dziś rozpoczęły się matury. Po 8.00 na ulicach miast całego kraju, a więc i naszego powiatu, zaroiło się od młodzieży w białych bluzkach i czarnych marynarkach. Jedni weseli i uśmiechnięci rozmawiali ze znajomymi, inni nerwowo dopalali za rogiem szkoły ostatniego papierosa. - Czuje się bardzo kiepsko. Nie na siłach. Jak dla mnie matura powinna być przesunięta o co najmniej pół roku? - mówiła zestresowana
Stress  przed maturą
fot: (indi)
Karina Biegoń, uczennica LO im. Osuchowskiego w Cieszynie. – Mam nadzieję, że sprawdzą się nasze typy i prosimy czytelników ox o trzymanie kciuków – dodała wyjaśniając, że jest z profilu humanistycznego, a polskiego obawia się tak bardzo właśnie dla tego, że boi się, żeby sobie wstydu nie narobić.
- Ja nie zjadłem śniadania z nerwów. Stwierdziłem, że przy tym stresie mogłoby mi to zaszkodzić. Zjadłem tylko energetyczny placuszek z ziarenek, dużo węglowodanów – mówi jej kolega ze szkoły Mieszko Mikołajczyk. – A ja czuję się fantastycznie. Myślę, że napiszę to dobrze. W końcu to tylko polski – dla odmiany ze spokojem mówił Andrzej Śmietana, inny uczeń „Osucha”.
 - Jest stres. Jesteśmy ostatnim rocznikiem, który pisze tego rodzaju maturę, ponieważ następny już idzie nową podstawą programową. Obawiamy się, że kuratorium będzie chciało pokazać, iż tamta matura będzie lepsza, więc dadzą nam coś trudnego… - mówiła przed wejściem do sali Ola Kanafek z LO im. Mikołaja Kopernika w Cieszynie. Przyznała, że najbardziej obawia się „Świętoszka”, „Chłopów”. – Chyba największym typem na nie jest „Wesele”, które jest pozornie lekturą bardzo przyjazną, opowiadająca o historii naszego kraju, natomiast jest tak niesamowicie nasączone symbolizmem, kontekstami historycznymi, których jest tam całe mnóstwo…. – obawiała się Ola Kanafek zdradzając, że najbardziej chciałaby, by był „Pan Tadeusz”.  
 Różne też maturzyści mieli nastawienie co do wykorzystania czasu danego im na napisanie. - Napisać i uciekać – bez wahania mówiła przed egzaminem Karina Biegoń. - Wykorzystać czas do końca, sprawdzić 20 razy – zdecydowanie oznajmił Mieszko Mikołajczyk.
    W naszym powiecie tego roku szkoły średnie ukończyło 1224 absolwentów. Do matury przystąpiło około 1200 uczniów. Dziś wszyscy piszą język polski, jutro matematykę. Matury pisemne trwać będą cały tydzień, gdyż później są egzaminy z poszczególnych przedmiotów oraz rozszerzenia. Pod znakiem matur w szkołach średnich minie cały maj, gdyż do końca miesiąca odbywać się będą egzaminy ustne.
(indi)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz