Rok szkolny rozpoczął się także dla naszych rodaków po drugiej stronie Olzy. Wczoraj (03.09.2015) w szkolnych ławkach 26 placówek na terenie Zaolzia zasiadło 2139 uczniów. Środowisko polskie na Zaolziu niezmiernie cieszy fakt, że dzieci w polskich szkołach przybywa. W największej na Zaolziu placówce - Polskiej Szkole Podstawowej w Czeskim Cieszynie po raz pierwszy od wielu lat utworzono aż trzy pierwsze klasy.
Na Zaolziu jest 25 szkół podstawowych z polskim językiem nauczania. Dziesięć spośród nich jest dziewięcioklasowych (w Bystrzycy, Czeskim Cieszynie, Gnojniku, Hawierzowie-Błędowicach, Jabłonkowie, Karwinie-Frysztacie, Lutyni Dolnej, Suchej Górnej, Trzyńcu i Wędryni), natomiast piętnaście to tak zwane małoklasówki, czyli szkoły pięcioklasowe, z których uczniowie po piątej klasie przenoszą się do większej szkoły zbiorczej. (Szkoły takie funkcjonują w Bukowcu, Cierlicku, Gródku, Łomnej Dolnej, Koszarzyskach, Milikowie, Mostach k. Jabłonkowa, Nawsiu, Olbrachcicach, Oldrzychowicach, Orłowej-Lutyni, Ropicy, Sibicy, Stonawie-Hołkowicach i Trzyńcu).
Tu warto przypomnieć, iż uczniowie polskich szkół znajdujących się na terenie Republiki Czeskiej uczą się po polsku, jednak według czeskiego systemu oświatowego. Tak więc naukę rozpoczynają w wieku sześciu lat a szkoła podstawowa ma dziewięć klas. Po skończeniu dziewiątej klasy uczniowie wybierają szkołę średnią bądź zawodową. Szkoła średnia nazywa się gimnazjum, co często powoduje nieporozumienia pomiędzy obywatelami Polski a Czech gdy mówią, że ktoś jest uczniem gimnazjum. Ponadto na uczniów gimnazjum zwykło się mówić studenci. Polskie gimnazjum, czyli odpowiednik liceum w Polsce, na Zaolziu jest jedno, w Czeskim Cieszynie.
W całym regionie dla pierwszoklasistów przygotowano także nowy podręcznik do nauki czytania, który ma uczyć poprzez zabawę. Wydało go Centrum Pedagogiczne dla polskiego szkolnictwa narodowościowego w Czeskim Cieszynie, które jest instytucją wspierającą polskie szkolnictwo na Zaolziu, m.in. przez organizowanie kursów doskonalenia zawodowego dla nauczycieli oraz pomoc metodyczną i dydaktyczną. Autorkami są Urszula Sikora, Irena Berbalk, Renata Czader i Renata Rzyman, przygotowała Barbara Kowalczyk, a autorem opracowania graficznego jest Marian Siedlaczek. W komplecie do elementarza Centrum Pedagogiczne wydało też zestaw zeszytów ćwiczeń oraz zeszyty do nauki pisania. Nauczyciele będą mieli do dyspozycji wersję interaktywną na płycie CD, w której są nowe zadania i treści. Ciekawostką jest także dołączona do elementarza pacynka, która ma pomagać nauczycielowi przekazywanie treści w przystępnej dla najmłodszych formie.
(indi)
Tu warto przypomnieć, iż uczniowie polskich szkół znajdujących się na terenie Republiki Czeskiej uczą się po polsku, jednak według czeskiego systemu oświatowego. Tak więc naukę rozpoczynają w wieku sześciu lat a szkoła podstawowa ma dziewięć klas. Po skończeniu dziewiątej klasy uczniowie wybierają szkołę średnią bądź zawodową. Szkoła średnia nazywa się gimnazjum, co często powoduje nieporozumienia pomiędzy obywatelami Polski a Czech gdy mówią, że ktoś jest uczniem gimnazjum. Ponadto na uczniów gimnazjum zwykło się mówić studenci. Polskie gimnazjum, czyli odpowiednik liceum w Polsce, na Zaolziu jest jedno, w Czeskim Cieszynie.
W całym regionie dla pierwszoklasistów przygotowano także nowy podręcznik do nauki czytania, który ma uczyć poprzez zabawę. Wydało go Centrum Pedagogiczne dla polskiego szkolnictwa narodowościowego w Czeskim Cieszynie, które jest instytucją wspierającą polskie szkolnictwo na Zaolziu, m.in. przez organizowanie kursów doskonalenia zawodowego dla nauczycieli oraz pomoc metodyczną i dydaktyczną. Autorkami są Urszula Sikora, Irena Berbalk, Renata Czader i Renata Rzyman, przygotowała Barbara Kowalczyk, a autorem opracowania graficznego jest Marian Siedlaczek. W komplecie do elementarza Centrum Pedagogiczne wydało też zestaw zeszytów ćwiczeń oraz zeszyty do nauki pisania. Nauczyciele będą mieli do dyspozycji wersję interaktywną na płycie CD, w której są nowe zadania i treści. Ciekawostką jest także dołączona do elementarza pacynka, która ma pomagać nauczycielowi przekazywanie treści w przystępnej dla najmłodszych formie.
(indi)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz