Przez dwa dni w sali konferencyjnej Zamku Cieszyn słuchać można było o plecionkarstwie. Konferencję ''Viva Basket!'' zorganizowało Stowarzyszenie Serfenta. Prelegenci pochodzący z różnych krajów omówili tradycje plecionkarskie bodaj wszystkich kontynentów, a zestawy słuchawkowe i symultaniczne tłumaczenie zapewniły wszystkim chętnym możliwość odbioru treści konferencji.
Podczas dwóch dni można było posłuchać m.inn. o słynnych papuaskich Nokenach, o francuskich związkach pszczelarstwa z plecionkarstwem, o tym, po co robi się kosze w Zimbabwe, z czego i jak plotą Hiszpanie oraz Włosi, o tym, dlaczego wielowiekowe rzemiosło na Szetlandach umiera oraz o wielu innych kwestiach związanych z plecionkarstwem całego świata. Ponadto były imprezy towarzyszące od plenerów artystycznych i wystaw począwszy, na imprezie muzyczno-tanecznej skończywszy. Konferencja była częścią projektu "Niech żyje kosz! Plecionkarstwo jako żywa tradycja w kontekście Konwencji UNESCO w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kultury", organizowanego przez Stowarzyszenie Serfenta, Søre Skogen, Sunnhordland Museum oraz Zamek Cieszyn.
Choć na Zamku gościło wielu znamienitych ludzi kultury z całego świata, mieszkańców miasta nie było wielu. – Wygląda to tak, jakby Zamek był wyspą oderwaną od miasta. Zupełnie nie rozumiem, czemu mieszkańcy Cieszyna nie korzystają z oferty Zamku. Przecież ta konferencja jest bardzo ciekawa – dziwił się Jerzy Oszelda, który w oba dni przyszedł ze swoją wiekową już mamą, by posłuchać interesujących referatów.
Tym, co zainteresować mogło naszych lokalnych rzemieślników, to prelekcja Doroty Ząbkowskiej na temat działań Departamentu Narodowych Instytucji Kultury Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Polsce na rzecz kultury ludowej. Wyliczyła, jakie wielkie inicjatywy mające na celu zachowanie i promowanie tradycji kultury ludowej Ministerstwo wspiera. Znalazły się wśród nich takie inicjatywy, jak m.in. Ogólnopolski Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych organizowany przez Wojewódzki Ośrodek Kultury w Lublinie, Przewodnik Multimedialny Gwary Polskie przygotowany przez Towarzystwo Kultury Języka, konkurs Palma Kurpiowska w Łysem organizowany przez Kurpiowskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne w Łysach, Międzynarodowy Festiwal Koronki Klockowej w Bobowej organizowany przez Centrum Kultury i Promocji Gminy Bobowa czy wreszcie dość szeroko znany Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym.
- Zastanawiamy się, jak skutecznie chronić to dziedzictwo i stworzyć konkretny program – mówiła Dorota Ząbkowska.
- Podstawowym instrumentem Ministra Kultury w sprawowaniu opieki nad kulturą ludową jest coroczne ogłaszanie programu Dziedzictwo Kulturalne Priorytet Kultura Ludowa – mówiła wyjaśniając, ze wpisuje się w to dokumentowanie, badanie, przekaz dziedzictwa kulturowego, jego popularyzacja oraz wspieranie twórczości inspirowanej sztuką ludową. Wymieniła rodzaje zadań, o jakich dofinansowanie można się starać. A są to:
Z priorytetu wyłączone są zadania archeologiczne, zadania o tematyce historycznej, w tym również rekonstrukcje wydarzeń historycznych i turnieje rycerskie, festyny, zloty i zawody regionalne oraz zakupy strojów ludowych.
O dofinansowanie w ramach priorytetu ubiegać mogą się podmioty prawa polskiego takie jak samorządowe instytucje kultury - z wyjątkiem instytucji współprowadzonych przez ministra i jednostki samorządu terytorialnego; organizacje pozarządowe; podmioty prowadzące działalność gospodarczą: kościoły i związki wyznaniowe oraz ich osoby prawne.
(indi)
Choć na Zamku gościło wielu znamienitych ludzi kultury z całego świata, mieszkańców miasta nie było wielu. – Wygląda to tak, jakby Zamek był wyspą oderwaną od miasta. Zupełnie nie rozumiem, czemu mieszkańcy Cieszyna nie korzystają z oferty Zamku. Przecież ta konferencja jest bardzo ciekawa – dziwił się Jerzy Oszelda, który w oba dni przyszedł ze swoją wiekową już mamą, by posłuchać interesujących referatów.
Tym, co zainteresować mogło naszych lokalnych rzemieślników, to prelekcja Doroty Ząbkowskiej na temat działań Departamentu Narodowych Instytucji Kultury Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Polsce na rzecz kultury ludowej. Wyliczyła, jakie wielkie inicjatywy mające na celu zachowanie i promowanie tradycji kultury ludowej Ministerstwo wspiera. Znalazły się wśród nich takie inicjatywy, jak m.in. Ogólnopolski Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych organizowany przez Wojewódzki Ośrodek Kultury w Lublinie, Przewodnik Multimedialny Gwary Polskie przygotowany przez Towarzystwo Kultury Języka, konkurs Palma Kurpiowska w Łysem organizowany przez Kurpiowskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne w Łysach, Międzynarodowy Festiwal Koronki Klockowej w Bobowej organizowany przez Centrum Kultury i Promocji Gminy Bobowa czy wreszcie dość szeroko znany Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym.
- Zastanawiamy się, jak skutecznie chronić to dziedzictwo i stworzyć konkretny program – mówiła Dorota Ząbkowska.
- Podstawowym instrumentem Ministra Kultury w sprawowaniu opieki nad kulturą ludową jest coroczne ogłaszanie programu Dziedzictwo Kulturalne Priorytet Kultura Ludowa – mówiła wyjaśniając, ze wpisuje się w to dokumentowanie, badanie, przekaz dziedzictwa kulturowego, jego popularyzacja oraz wspieranie twórczości inspirowanej sztuką ludową. Wymieniła rodzaje zadań, o jakich dofinansowanie można się starać. A są to:
- zadania edukacyjne, w tym warsztaty, kursy i szkolenia dotyczące zagadnień szeroko pojętej kultury ludowej, w tym niematerialnego dziedzictwa kulturowego;
- zadania animacyjne wspomagające lokalne społeczności w twórczych działaniach nawiązujących do miejscowych tradycji;
- publikacje książkowe z zakresu dziedzictwa kultury ludowej;
- zadania dotyczące dokumentacji, archiwizacji i udostępniania unikalnych zjawisk z zakresu dziedzictwa kultury ludowej, w tym sztuki i rękodzieła ludowego, gwary, muzyki, tańca, śpiewu, obrzędowości, obyczajowości;
- zadania popularyzujące unikalne i żywe elementy kultury ludowej, w tym konkursy, przeglądy, festiwale sztuki i rękodzieła ludowego;
- zadania dotyczące ochrony architektury regionalnej;
- zadania o charakterze artystycznym inspirowane sztuką i twórczością ludową;
- zakup obiektów oraz kolekcji dzieł sztuki ludowej do zbiorów muzealnych;
- projekty badawcze i popularyzatorskie z zakresu antropologii kulturowej, etnologii i etnografii.
Z priorytetu wyłączone są zadania archeologiczne, zadania o tematyce historycznej, w tym również rekonstrukcje wydarzeń historycznych i turnieje rycerskie, festyny, zloty i zawody regionalne oraz zakupy strojów ludowych.
O dofinansowanie w ramach priorytetu ubiegać mogą się podmioty prawa polskiego takie jak samorządowe instytucje kultury - z wyjątkiem instytucji współprowadzonych przez ministra i jednostki samorządu terytorialnego; organizacje pozarządowe; podmioty prowadzące działalność gospodarczą: kościoły i związki wyznaniowe oraz ich osoby prawne.
(indi)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz