wtorek, 12 sierpnia 2014

Plotło się, plecie się i będzie się pleść

Jak w tytule, tak organizatorzy podsumowali dwudniową międzynarodową konferencję na temat plecionkarstwa. Po wysłuchaniu kilkudziesięciu wykładów na temat plecionkarstwa na całym świecie, w których prelegenci mówili zarówno o historii i tradycji tego rzemiosła, jak i o jego współczesnej formie, roli i rozwoju można bowiem śmiało powiedzieć, że choć rękodzieło miało okres kryzysu i w wielu krajach na pewien czas ustąpiło miejsca masowej fabrycznej produkcji ze sztucznych materiałów, obecnie wraca
Plotło się, plecie się i będzie się pleśćW Oranżerii Zamku Cieszyn wciąż można oglądać wystawę plecionkarską, fot. indi
Tak organizatorzy podsumowali dwudniową międzynarodową konferencję na temat plecionkarstwa. Po wysłuchaniu kilkudziesięciu wykładów na temat plecionkarstwa na całym świecie, w których prelegenci mówili zarówno o historii i tradycji tego rzemiosła, jak i o jego współczesnej formie, roli i rozwoju można bowiem śmiało powiedzieć, że choć rękodzieło miało okres kryzysu i w wielu krajach na pewien czas ustąpiło miejsca masowej fabrycznej produkcji ze sztucznych materiałów, obecnie wraca do łask. Są kraje, gdzie plecionkarskie rękodzieło odżywa w formie pamiątek dla turystów i swoistej mody, są też i takie, gdzie tradycja ta trwa nieprzerwanie, a wyroby plecionkarskie od setek lat są podstawowymi przedmiotami użytkowymi bez których nie mogłoby funkcjonować żadne gospodarstwo domowe. Różne są wzory i materiały, z których się wyplata, wspólne natomiast dla wielu kultur jest samo plecenie. - Według nas plecionkarstwo jest światowym rzemiosłem i wspólnym językiem, który opowiada o naszej przeszłości i przyszłości. Konferencja „Viva Basket!” pokazała, jak istotną i różnorodną rolę pełni w życiu człowieka – mówi Anna Krężelok ze Stowarzyszenia Serfenta, które zorganizowało dwudniową konferencję wspólnie z Zamkiem Cieszyn i kilkoma innymi partnerami.

Czego zatem dowiedzieli się słuchacze konferencji? !”. Hildigard Mufukare wyjasniła, że w Zimbabwe, kraju, w którym stopa bezrobocia sięga 95 procent, kobiety dzięki tworzeniu koszy mogą utrzymać swoje rodziny i zapewnić edukację swym dzieciom. Organizacja Lupane Women’s Centre nie tylko dba o zbyt produktów, ale też pomaga kobietom w podniesieniu poczucia własnej wartości. Podobną rolę pełni realizowany w Ugandzie społeczny projekt Danida, m.in. przez Jette Melgren i Jana Johansena z Danii, które również były prelegentkami na cieszyńskiej konferencji.
Gaura Mancacaritadipura, doradca wiceministra kultury w Ministerstwie Edukacji i Kultury Indonezji, opowiedział o wyrobach Noken, wytwarzanych przez grupy etniczne Papui, z których część zamieszkuje w lasach, z dala od cywilizacji. Tworzone z włókien drzewnych torby, siatki, nakrycia głowy Noken zostały wpisane na Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kultury UNESCO. To tylko przykładowe referaty. Wszystkie, mimo różnych krajów, z jakich pochodzili prelegenci, dostępne były dla wszystkich słuchaczy, gdyż organizatorzy zapewnili słuchawki z symultanicznym tłumaczeniem na język polski i angielski.

Cieszyńska impreza pod hasłem „Viva Basket!” to nie tylko sama konferencja. Oprócz wykładów i prelekcji odbył się plener artystyczny „On the border”. Choc konferencja, jaka odbyłą się w dniach 7-8 sierpnia przeszła już do historii, nadal możemy obejrzeć efekty pleneru. W okolicch "różowego mostu" w Cieszynie oraz w Parku im. A. Sikory w Czeskim Cieszynie powstały instalacje duńskiego duetu Jette Mellgren i Jana Johansena, Hiszpana Carlosa Fontalesa, Żywej Architektury z Cieszyna oraz Lois Walpole z Wielkiej Brytanii. Z kolei w Zamku Cieszyn wciąż można oglądać hiszpańską wystawę "Więcej niż kosze" Carlosa Fontalesa, a w Muzeum Śląska Cieszyńskiego wystawę Stowarzyszenia Serfenta „Niech się plecie!”.

Na tym nie koniec. Projekt „Niech żyje kosz!/Viva Basket!” ruszył w maju 2014 i jest kontynuacją działań realizowanych przez Stowarzyszenie Serfenta. Organizacja od pięciu lat dokumentuje, popularyzuje, edukuje i podejmuje działania wspierające proces rewitalizacji plecionkarstwa. Teraz trwają badania etnograficzne w Polsce i Norwegii. - Nasza ekipa badawcza dąży do pokazania bogactwa i różnorodności w zakresie wyplatania, które można zaobserwować na terenie obu krajów. W związku z tym, że nadal poszukujemy funduszy by móc kontynuować projekt, ruszyła kampania społecznego finansowania, dzięki której można „wygrać” udział w takiej wyprawie. Innymi nagrodami za wsparcie są na przykład indywidualne warsztaty plecionkarskie, filmy instruktażowe czy wyplatany ze słomy kosz podlaski. Zachęcamy do wsparcia: https://wspieram.to/2186-viva-basket-widget.html – mówi Anna Krężelok podsuwając, że więcej o oryginalnym i jakże potrzebnym dla zachowania naszego dziedzictwa kulturowego projekcie przeczytać można na stronach Stowarzyszenia Serfenta: www.serfenta.pl oraz na portalu społecznościowym: https://www.facebook.com/Serfenta.
(indi)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz